Jedz z głową

"Mądry człowiek powinien wiedzieć, że zdrowie jest jego najcenniejszą własnością i powinien uczyć się jak sam może leczyć swoje choroby". – Hipokrates

Surowy sok może szkodzić (2)

bur1

Skąd więc opinie o cudownym wpływie soku z buraków? Ano z obserwacji…potwierdzonych badaniami. Osoby pijące sok z buraków poddawane wysiłkowi miały większą wydolność fizyczną o 15%. Stąd wszyscy myśleli, że wpływ ten związany jest ze zmniejszeniem anemii – gdyż u pacjentów nowotworowych nasilenie zmęczenia jest powiązane ze spadkiem poziomu hemoglobiny.

Sama tego doświadczałam wychodząc po chemii wysokodawkowej gdy hemoglobina spadła mi do 8,5. Każda kończyna ważyła tonę, a dystans wydawał się nie do pokonania. Przy mojej „przyzwoitej regeneracji” powrót do poziomu powyżej 10 (który nadal poniżej normy jest), przy którym czułam się jak młody bóg, zajął mi około 3 tygodni (BEZ TRANSFUZJI). Jadałam gotowane buraczki na parze, nie częściej niż inne warzywa, ale nie zapijałam się żadnym surowym sokiem. Także dlatego, że był niewskazany ze względu na ryzyko związane ze spożywaniem surowizny (nie zalecane gdy neutrocyty spadają poniżej 1000) oraz wywoływały biegunki, które zaburzają wchłanianie składników odżywczych u pacjentów nowotworowych.

W tzw. „leczeniu naturalistycznym” burak jest sugerowany do stosowania na: anemię, demineralizację organizmu, nerwicę, grypę, gruźlicę, nowotwory, przeciw zapaleniu nerwów i wątroby. Ma ponoć „wpływ odkwaszający” na organizm i jest zasadotwórczy. Uważa się, że należy spożywać je na surowo najlepiej w postaci soku, podczas gdy akurat w tym przypadku gotowanie nie zmienia mocno jego właściwości (chyba że zbyt długie w wodzie…). Niestety źródła zalecające buraki w tej formie milczą o skutkach ubocznych takiego spożycia, jakim są: nadmierna fermentacja w przewodzie pokarmowy prowadząca do biegunki. Młode buraki, szczególnie wersja liściowa boćwina zawiera nadmierną ilość szczawianów, które mają działanie odwapniające i mogą prowadzić do powstawania kamieni moczowych lub natężenia objawów dny moczanowej u osób predysponowanych. Tak więc warto jeść parowane buraki z umiarem w najlepiej przez nas trawionej formie (parowane ok. 20 min), w ramach polecanej pacjentowi onkologicznemu zróżnicowanej diety bogatej w warzywa.

Ewentualne korzystne działanie azotanów w diecie ciągle wzbudza kontrowersje i wskazane jest prowadzenie bardziej kompleksowych badań. Na pewno ich korzystne działanie jest związane z ogólnym potencjałem antyoksydacyjnym organizmu, stopniem odżywienia, stanem zdrowia oraz składem diety. Tak więc zależnie od stopnia zbilansowania wysokie spożycie buraków bogatych w azotany może pomagać, jak i szkodzić pacjentom.

Dr hab. Inż. Agnieszka Filipiak-Florkiewicz
/Katedra technologii gastronomicznej i konsumpcji Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie/

2 comments on “Surowy sok może szkodzić (2)

  1. Lampart
    27 lutego, 2018

    Wydaje mi się, że to wszystko jest mocno przesadzone – mam 54 lata i z racji życia na wsi – burak jest u mnie dość powszechny – surówki sałtki -i wszelkie barszcze – czerwone, ukraińskie, zabielane i czyste plus botwinka i chłodniki. Kwas buraczany w zimie jest w zasadzie czymś tak naturalnym jak 30 litrowa kamionka z kiszona kapustą czy ogórkami. Do tego dodam, że szczaw, też nie jest unikatem, jest co roku wekowany na zimę. Podobnie komosa – jest zdecydowanie smaczniejsza niż szpinak.. Mój tato zmarł mając 89 lat – w pełni władz fizycznych i umysłowych.

    Polubienie

    • krzychoff
      1 kwietnia, 2018

      Cieszy mnie stan Pańskiego zdrowia i zdrowie rodziny. Jak piszę, że nadmiar azotanów niektórym może szkodzić. Znam ludzi mających po nim mdłości. Pozdrawiam

      Polubienie

Dodaj komentarz

Information

This entry was posted on 21 Maj, 2015 by in Uncategorized and tagged , , , , .

Statystyki bloga

  • 99 078 hits